Verslag 118, Glacier N.P., (Intern. Peace Park) - Reisverslag uit Babb, Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu Verslag 118, Glacier N.P., (Intern. Peace Park) - Reisverslag uit Babb, Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu

Verslag 118, Glacier N.P., (Intern. Peace Park)

Door: Carmelita & Harrie

Blijf op de hoogte en volg Carmelita & Harrie

18 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Babb

Verslag 118, Glacier National Park, (International Peace Park).

Bij dit verslagen horen 6 filmpjes, die je kunt bekijken op YouTube volgens de onderstaande links:

118.01: Bjoetie hinkelt naar de WC: http://youtu.be/BYoXhnK94Zk

118.02: ’n Watervalletje met lightshow: http://youtu.be/ySzYVyVpMiE

118.03: Best een hoge waterval: http://youtu.be/b009hWtt0hc

118.04: 360graden panorama: http://youtu.be/c9vuEFkv9u8

118.05: Alweer een smeltwater-stroompje: http://youtu.be/OoOSopfbaa0

118.06: Stroomt best wel hard: http://youtu.be/AcPQu6TYCus

De twee parken (Glacier en Waterton) liggen in twee verschillende landen (Verenigde Staten en Canada), en hebben veel overeenkomsten. De grensovergangen zijn klein, en de douane-beambten ongekend vriendelijk.
Er liggen diverse gletsjers, die allemaal in de afgelopen jaren aanzienlijk kleiner zijn geworden, hier waren de gevolgen van de Global Warming duidelijk zichtbaar. Samen met de smeltende sneeuw van vorig jaar veroorzaakte al dat smeltende ijs een groot aantal stroompjes en watervallen. Voordat dit gebied in 1910 tot National Park werd verklaard, werd er op grote schaal allerlei mineralen gewonnen. Het gebied dat hierdoor beschadigd was, werd op slinkse wijze omgetoverd tot een groot meer, zodat je er niets meer van ziet. Verder is het zeer natuurlijk gebleven, behalve wat wegen, een paar lodges. Zelfs geen enkel stadje of dorpje is er te vinden. De lodge, midden in het park, (Many Glacier Lodge), met een prachtig uitzicht op de gletsjers en het gletsjermeer werd in 1915 gebouwd om toeristen naar dit bijzonder mooie park te trekken. Het is volledig in de stijl uit die tijd gehouden; er zijn 216 kamers, en ademt een sjieke sfeer. Op aanraden van Ginny moesten we voor de grote ramen gaan zitten, om naar de gletsjers te kijken. Dat uitzicht werd nog verbeterd door de luxe maaltijd die we voorgezet kregen.
Bij foto 14, 56 en 57: In hele oude bussen kon je een rondrit maken door het park. Deze oude FORD’s waren perfect gerestaureerd, en uitstekend onderhouden. Volgens de gidsen zaten er nog de oude motoren in!
Bij foto 64.: Bjoetie moest met veel liefde verzorgd worden, vanwege de operatie. Ze begon weer een beetje op te knappen, maar likte haar wonden telkens open. Vandaar dat ze door Carmelita vertroeteld werd, wat ze zich graag liet aanleunen.

Verder bij de foto’s geen uitvoerige verhalen. Bekijk de foto’s en laat de grootsheid van dit park op je inwerken.
Vergeet de filmpjes ook niet te bekijken.

Volgende keer bezoeken we het tweede deel van het International Peace Park: Waterton National Park, in Canada.

Oh ja, we vinden het erg leuk als je een reaktie plaatst. Het geeft ons de moed om door te gaan met de verslagen.

©Carmelita & Harrie Cox, 2013-03-22.

• 24 Maart 2013 - 22:19

Gerard Wever:

Beste Carmelita en Harrie

Na zoveel Amerika-kennis te hebben bijeengereisd nemen wij Maarten van Rossum al niet meer serieus. Het wordt voor jullie steeds meer een roeping lijkt het wel en wij smullen van juliie verslagen.
    Dus zolang jullie het leuk vinden , doorgaan!

hartelijke groeten van de familie Wever

• 24 Maart 2013 - 23:35

Wouter:

Niet gek als achtertuin, he. Dat ik door dit soort landschappen mag rijden met mijn flesjes wijn maakt het allemaal een stuk aangenamer!

• 27 Maart 2013 - 22:27

Truus Van Doorn De Haan:

ik ben zo blij dat jullie de draad weer hebben opgepakt, 'k was al een beetje ongerust dat jullie ergens gestrand waren en nooit meer terug zouden komen.
    ik geniet mateloos van jullie avonturen en nu je ook in Montana bent geweest gaat mijn hart weer helemaal open. heerlijke natuur daar in de Rockies.
    ga zo door en de beste wensen voor Bjoetie.
    Truus

• 29 Maart 2013 - 08:43

Rudolph:

Hè Amigo's gewoon doorzetten met jullie fantastische prestatie om dit grote avontuur te delen.Jullie reizen niet alleen voor jezelf maar ook voor ons.Mocht je de waardering nu niet ten volle voelen ,het is er zeker.
    Een stukje van mij is steeds bij jullie in de bus en kijkt over de schouder mee en proef de ervaringen.Dikke vette knuffel .