West Virginia en Ohio. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu West Virginia en Ohio. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu

West Virginia en Ohio.

Door: HarCar

Blijf op de hoogte en volg Carmelita & Harrie

15 Mei 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Verslag 59: West Virginia en Ohio.

Vanuit Kentucky reden we verder naar het Noorden, naar Ohio, maar we pakten nog even een puntje van West Virginia mee, we hebben er niet echt veel gezien, maar kunnen die staat nu wel van ons lijstje afstrepen…..
Een flink stuk van die tocht liep langs de Ohio River, en het was verbijsterend hoeveel water er in en om die rivier stond. Er was dan ook een ongekende hoeveelheid regen gevallen in de afgelopen weken. Heel centraal Verenigde Staten had daarmee te maken.
We bezochten “Serpent Mound”, dat is een kunstmatig aangelegde afbeelding van een slang van 450 meter lang, die vervaardigd is door de “Fort Ancient” mensen, tussen 1025 en 1215 voor Christus. (Foto 7 en 8). De plaatsing van de slang heeft iets te maken met de zonnestand, maar dat is ons niet helemaal duidelijk geworden. Och, het was eigenlijk alleen interessant omdat het was overgebleven van zo lang geleden.
Op de camping parkeerden we na lang wikken en wegen op een stukje grasveld, maar dat was door de dagenlange regenval zo zompig, dat we er niet meer vanaf konden rijden. (Foto 9 t/m 11.) Het totale gewicht van zo’n 14.000 kg was het grasveld teveel geworden. Er moest een 4WD aan te pas komen met een lier, om ons weer op geasfalteerde weg te trekken. Hetgeen eigenlijk prima lukte. Alleen nadat wij op het asfalt stonden, bleek de 4WD niet meer uit de modder te kunnen komen. Maar uiteindelijk lukte dat ook.
Het binnenland van Ohio is een groot agrarisch gebied, maar toch was in Ohio de eerste automobiel-historie geschreven, lang voordat Detroit (en Japan) daar bekend om werden. Veel andere technische ontwikkelingen kwamen ook uit Ohio, een museum berichtte daar uitgebreid over. O.a. de gebroeders Wright, uitvinders van het eerste bestuurbare vliegtuig kwamen ook al uit Ohio, ook een velocipede, stoom-lokomotieven, een van de eerste stoom-aangedreven kommerciele elektriciteitscentrales (foto 17), de eerste elektrische verlichting op auto’s, en ga maar door. Heel apart was een stoomlokomotief, die op een van de staalfabrieken gebruikt was om materialen op het fabrieksterrein te transporteren. Deze maakte niet zijn eigen stoom voor de aandrijving, zoals gebruikelijk, maar had een enorme tank, die met stoom gevuld werd bij een soort tankstation, met stoom die op het bedrijfsterrein voor aandrijving van allerlei machines gebruikt werd. (foto 23). Grappig.
Foto 32: Het koninklijk huwelijk tussen William en Kate was in Amerika nog meer in het nieuws dan in Engeland zelf. Amerikanen zouden toch wel heel erg graag een eigen Koningshuis hebben…. Wij hebben in alle geval de hele dag naar de TV zitten te kijken. Het was toch slecht weer.
Foto 33 en 34: Een Ford Thunderbird van zo’n 45 jaar oud, die nog steeds reed. Mijn vader heeft zo’n ding gehad. En het was volgens mij een van de eerste auto’s waarin ik ooit gereden heb. Stel je voor, een knulletje van 18 jaar oud met zo’n 450 pk onder zijn achterwerk. Ik herinner me nog dat ik geprobeerd heb “hoe hard dat ding eigenlijk wel wilde”, en dat ik bij 260 km/uur niet meer verder durfde. Mijn vader klaagde dat de banden zo snel versleten, het laatste jaar, (dat was sinds ik ermee ging rijden). Nou, ik wist wel hoe dat kwam, maar dat vertelde ik hem toch maar niet…..

In Amerika zijn ontzettend veel kerken. Die Amerikanen moeten wel vreselijk vroom zijn. (Nou ja, de allervreselijkste porno komt ook uit de USA…….) Een tijdje geleden reden we door een plaatsje (op de plaatsnaambordjes van kleine dorpjes staat vaak de aanduiding Pop.: (Population: ) gevolgd door een nummer, en dat is het aantal inwoners) Dat dorpje had 119 (een honderd negentien) inwoners, en we telden ten minste zeven verschillende kerken, waarschijnlijk waren er nog meer…. Een kerk was ten minste zo groot dat er een paar honderd mensen in konden… Die kerken hebben dan allerlei exotische benamingen, Baptists, New Baptists, Assembly of God, Catholic, Lutherian, Vineyard Church, Kensington Community Church, Christ Church, New Light Christian Center Church, Abundant Living Family Church, CedarCreek Church, Gateway Church, Cornerstone Church, The Wesleyan Church, Antioch Missionary Baptist Church, Faith and Order Church, Seventh Day Adventists, Church of the seven Roads, Missionary Church, enzovoort. Dit is maar een heel kleine selektie.
We hadden wel gehoord van Mennonieten, Amish, en Hutterieten. De Amish hadden we al gezien in NewYork State, bij de FingerLakes. Maar nu in de binnenlanden van Ohio konden we er volop kennis mee maken. Deze drie groeperingen behoren tot de Anabaptisten, die vanaf de 16e eeuw in Europa (Zwitserland, Duitsland, zelfs Friesland) vervolgd werden, om hun uitgangspunten. Daarna vluchtten ze alle kanten op, en een groot gedeelte kwam in de USA terecht, waar ze zich vestigden op goede landbouwgronden, vandaar Ohio. Hun belangrijkste overtuigingen zijn:
1. De bijbel is hun uitgangspunt, ze zijn gehoorzaam aan het woord van God,
2. Het dopen van kinderen kan pas gebeuren als de kinderen volwassen zijn,
3. Vrede en verzoening zijn hun uitgangspunten, geweld is geen optie,
4. Er is een scheiding van Kerk en Staat,
5. Christenen moeten zich onderscheiden van de wereld om hen heen.
Er zijn verschillende (meer dan 12) stromingen binnen het Anabaptisme, zoals Amish, Mennonites en Hutterites.
Zelfs binnen de Amish zijn er weer diverse stromingen, zoals New Order en Old Order Amish.
Ze onderscheiden zich door vast te houden aan oude technieken, ze mogen bijvoorbeeld geen auto’s hebben, en rijden nog rond in koetsjes, voortgetrokken door paarden. Het is in “Amish-land” dan ook uitkijken voor allerlei koetsen die ’s avonds onverlicht over de weg rijden. Tegenwoordig zijn de koetsjes (soms) uitgerust met verlichting. En als ze dat dan doen, doen ze het ook goed, er zit een accu in de koetsjes, die thuis op zonne-energie wordt opgeladen, en de lampen zijn LEDjes. De Anabaptisten leven in principe van de opbrangst van het land, tegenwoordig moet je dat wat ruimer uitleggen als vroeger, want letterlijk van het land leven kan tegenwoordig niemand meer in de USA. Bij de New Order Amish mag een traktor nog net, als hij maar niet voor personenvervoer gebruikt wordt. De Old Order Amish zijn veel strenger. Ze hebben geen elektriciteit, radio, TV of telefoon in huis. De Amish is een groeiende gemeenschap. Vroeger (rond 1960) hadden ze zo’n 15 kinderen per gezin, tegenwoordig zijn dat er nog altijd zo’n 7 gemiddeld. Mede hierdoor verdubbelt het aantal Amish elke 16 jaar. Kinderen van Amish worden slechts tot hun 12de en 13de jaar op school gehouden, meestal eigen (Amish-)scholen, daarna weten ze genoeg om hard op het land te kunnen werken. De Hutterieten leefden ook nog celibatair, (mochten geen sexueel kontakt hebben), daardoor zijn ze inmiddels vrijwel uitgestorven. De Mennonieten zijn wat meer op ontwikkeling gericht, en kinderen van de Mennonieten bezoeken, in tegenstelling tot de Amish, wel universiteiten. De Amish mochten ook niet in Militaire dienst, en de (hoge) straffen voor dienstweigering in vroeger jaren werd altijd keurig netjes door de gemeenschap opgebracht. Hun kleding is sober, maar heel netjes en schoon. Ze proberen tegenwoordig, buiten inkomsten uit de landbouw, ook geld te verdienen aan toeristen die “langs” komen, ze verkopen eerste kwaliteit voedsel, kazen (veelal zwitsers van oorsprong), handgemaakte (onverwoestbare) meubelen, en allerlei country-prullaria. We hebben hoofdzakelijk Amish gezien, eerlijk gezegd hebben we niet een donkere (negroïde) Amish gezien…. We hebben Amish gegeten. Maar kruiden en zout is onbekend, en daar zijn we toch wel erg aan verslaafd. De mannen hebben vreemde, lange baarden, maar geen snorren, vanaf ze gedoopt zijn, (tussen 15 en 20 jaar oud), en hoge hoeden, vrouwen dragen lange simpele jurken uit bloemetjes-stof. Hun kookkunst is fameus, alhoewel wij het daar niet zo mee eens waren. (Vreselijk) zoete desserts zijn beroemd, maar helaas, dat staat niet meer op ons menu….
In allerlei Amish-dorpen zijn er “Heritage Centers”, waar uitleg over hun cultuur gegeven wordt. Daar heb ik ook mijn kennis vandaan. In het plaatsje Berlin bezochten we zo’n center, waar een 3 meter hoge en 275 meter lange muurschildering (rond) alle gebeurtenissen rond de Anabaptisten verbeeldt. Was heel interessant. Ja we waren erg onder de indruk van deze gemeenschappen, die in een technocraten-omgeving weten te overleven, door hun sterke groepsgevoel. Ik zou er nog bladzijden over vol kunnen schrijven, maar maak je geen zorgen we gaan ons niet bekeren…..

Foto 41.: Op een camping stond zoveel water, dat ik de rioleringsaansluiting onder water moest zoeken. Natuurlijk is die aansluiting dan niet bruikbaar, omdat hij meteen volloopt met regenwater…..
Foto 42.: Het spook van de opera….
Foto 43 en 44.: een échte Amficar, die ergens in een restaurant aan het plafond hing. Dit was een auto, die ook kon varen, ergens in de zestiger jaren zijn er zo’n 6000 van in Duitsland gebouwd, ik heb zelf ook nog ooit eens ervan gedroomd om zo’n auto/boot te kopen. Als ik me goed herinner zat er een NSU-motor in. Was leuk om hem weer eens in ’t echt te zien….
Foto 45. Bjoetie is een enorme koukleum. Ze heeft het altijd koud, ook als de mussen uit de bomen vallen. Behalve de 2 standaard gasverwarmingen, hebben we ook een elektrisch ventilatorkacheltje. Ze is altijd te vinden pal voor een van die drie verwarmingsapparaten, en als ze niet aan staan, weet ze ons dat op ondubbelzinnige wijze te melden.
Foto 48 en 49. Een tentoonstelling over het maanprogramma van de NASA, omdat grote delen van de apparatuur hier gebouwd is. Onder andere een stukje échte maansteen is hier tentoongesteld.
Naast dat science-museum in Cleveland lag een Rock & Roll Hall of Fame, waarin de “groten” van de Rock & Roll geerd werden. Heel veel artikelen die ze gebruikt hadden waren tentoongesteld. Helaas mochten we niet fotograferen. Hoe we aan de foto’s komen? Niet naar vragen…..
Ook foto 50, over die tornado, niet naar vragen, maar wij hebben dat ding niet zelf gezien…. En gelukkig ook maar, zo dichtbij lijkt ons geen lolletje.
Foto 57. We (ik dus) reden tegen een stapeltje stenen in een te kort genomen bocht aan. Dat was inmiddels de vierde lakschade, (naast beide spiegels). Maar deze was wel behoorlijk. We gaan proberen de krassen met lakstiften bij te werken. De luiken van de bagagebakken zijn van aluminium, dus voor roest hoeven we niet bang te zijn.
Foto 58 t/m 62. Het hoogwaternivo was inmiddels hoger geworden dan in de laatste 100 jaar. Dat hadden wij weer. We hebben er zelf relatief weinig last van gehad, omdat we iedere keer tijdig naar veiliger gebieden trokken. Maar op de TV die beelden te zien, is toch wel heel triest, hele huizen onderstroomd of weggevaagd, en mensen geevacueerd naar stormshelters en zo.
Vragen over foto 63. worden NIET beantwoord.
En foto 64 is een oude. In Louisiana zagen we groep campers, die luid en duidelijk verkondigden dat de wereld op 21 mei 2011 vergaat. Nou wij hebben het weer uitgezocht. Uitgerekend op die dag gaan wij naar Florida vliegen, om mijn lievelingsnicht, die ook getuige op onze trouwerij was, met vriend te ontmoeten, die naar aanleiding van onze avonturen ook een paar weken in zo’n camper gaan rondtrekken. Laten we er maar het beste van hopen.
De komende dagen doen we wat rustig aan, we hebben al een vlucht geboekt van Wisconsin naar Florida, en moeten natuurlijk op tijd bij de luchthaven staan.

©Carmelita & Harrie, 2011-05-15.

• 16 Mei 2011 - 03:07

Marga De Hoog:

Hallo Harrie en Carmelita, Wat leuk dat verhaal over de Amish, ik wist er wel wat van maar had nog nooit van de Hutterites gehoord. Ik ga eens googelen naar die groeperingen, want ik vond het leuk om te lezen. Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld. Jullie hebben wel een natte periode uitgezocht zeg !! Hier op de tv is het ook steeds in het nieuws en nu helemaal omdat ze die sluizen open gezet hadden om New Orleans te sparen en Baton Rouge ook. Maar zolang de camper waterdicht blijft , is het voor jullie goed foto´s schieten. Morgen vertrekken wij naar Nederland voor de trouwerij van onze kleinzoon, Joop gaat een week en ik blijf nog een week langer. Het mooie weer zal nu wel op zijn in Nederland, dus ik heb mijn regenjas bij me. Wanneer zijn jullie weer in Bonaire ?? In elk geval veel plezier en doe voorzichtig. Hartelijke groetjes Marga en Joop.

• 16 Mei 2011 - 08:55

Harry Mock:

Interessant die uitleg over al die godsdiensten en andere afwijkingen. Zijn die Amerikanen gek of niet? Je kunt mij inmiddels ook een beetje volgen: zie Mijn weblog op www.harrymock.nl. Goede reis verder.