NewOrleans. (Louisiana) - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu NewOrleans. (Louisiana) - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carmelita & Harrie Cox - WaarBenJij.nu

NewOrleans. (Louisiana)

Door: HarCar

Blijf op de hoogte en volg Carmelita & Harrie

27 Maart 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Verslag 52: NewOrleans. (Louisiana)

Eindelijk weer eens een verslag met weinig tekst, maar wel veel foto’s.

We vinden het overigens echt wel leuk als jullie reakties geven, zodat we weten of alle werk om de verslagen te schrijven, niet voor niets is.....

Op de camping stond een groep (6 stuks) campers met levensgrote waarschuwing erop voor het einde der tijden. (21 mei 2011). Dus als je na die datum niets meer van ons hoort, weet je wat er aan de hand is. We hebben verder geen kontakt gehad met deze groep, dus ik kan jullie helaas niet de details vertellen. (foto 01.)

We zaten wat langer in NewOrleans als oorspronkelijk verwacht, (door de versnellingsbakproblemen), we hebben de stad en omgeving dus goed kunnen verkennen. Een fascinerende stad, met zijn mengsels van franse, spaanse en amerikaanse kulturen. Lekker door het French Quarter (Quatier Latin) gedoold, mooie gebouwen, met bewerkte balkonnetjes, en veel bloemen, overal eettentjes met de lokale specialiteiten, parken, en overal muziek. Op foto 06 en 07. zie je het beroemde Cafe du Monde, op de French Market, waar ze echt alleen maar koffie, en beignets serveren, niets anders, en de liefhebbers staan in een reusachtige rij te wachten. Die French Market is inderdaad één grote markt, met hoofdzakelijk prullaria, speciaal voor toeristen, ik zal niet vertellen uit welk land het merendeel van de spullen komt. Och, bekijk de foto’s, dat geeft een aardig beeld van het French Quarter. (foto’s 05 t/m 18).

’n Andere dag hebben we met een touringcar een tocht door de andere wijken van New Orleans gemaakt, waarbij ook veel aandacht werd besteed aan Hurricane Katrina, die 5 ½ jaar geleden hier heeft huisgehouden. Grote delen van NewOrleans waren onder water komen te staan (French Quarter niet overigens). Gigantische schade, behoorlijk veel doden. New Orleans ligt voor het grootste gedeelte onder de waterspiegel. In het noorden ligt een enorm meer: Lake Pontchartrain, en in het zuiden ligt de Missisippi, die daar bijna de Golf van Mexico ingaat, en dus heel erg breed is. Nog iets zuidelijker is er dan nog die Golf, dus al-met-al water zát in de omgeving. Hurricane Katrina was een heel heftige, en heeft de dijken beschadigd, met name die langs het meer, waardoor enorme waterhoeveelheden zó de stad konden inlopen. Driekwart van de inwoners zijn toen geevacueerd, en nog steeds is maar de helft van de inwoners teruggekomen. Veel huizen liggen er verlaten bij, zijn vervallen door de storm, en verwaarlozing in de tijd erna. Er waren voor Katrina ook al arme en rijke wijken, en dat is nog steeds zo, en alhoewel de rijkere wijken net zo goed getroffen waren, zijn ze wel sneller hersteld. Er wordt veel geexperimenteerd met de nieuwbouw, de meeste huizen krijgen standaard zonnepanelen, en we zagen een hele wijk met huizen, die bij eventuele overstroming gewoon gaan drijven, best wel een slim idee. Ik vond de dijken overigens wel een beetje bedenkelijk, ik denk dat de Amerikanen hier nog veel van de Nederlanders hadden kunnen leren. Ze zetten bovenop heuvels van zand en aarde heel hoge betonnen muren, (Levees), die het water dan tegen moeten houden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat goed gaat, zeker als de aarde eronder zacht wordt door de hoge waterstanden. Onze gids had Hurricane Katrina zelf meegemaakt, en toen we de toer deden, was nét in Japan die Tsunami geweest, wat behoorlijk heftige gevoelens losmaakte. Er stonden enorme pompgemalen, die bij hoog water ervoor moeten zorgen dat de mensen achter de levees hun voeten droog houden. (Zie foto’s 50 t/m 52). Dat dat ook al niet zo geweldig suksesvol is, bleek wel enkele dagen geleden, zie verslag 50: Flash Flooding.

Bekijk zelf de foto’s maar, dat geeft een leuk beeld van het NewOrleans, ná Katrina.

In het volgende verslag gaan we weer de natuur in, de marshlands, waar het wemelt van de aligators.

©Carmelita & Harrie, 2011-03-27.

• 28 Maart 2011 - 02:24

Marga De Hoog.:

Leuke foto´s van New Orleans , ziet er nog steeds niet echt mooi uit. Maar wat vonden jullie van de muziek eigenlijk ?? Ik wilde er alleen heen voor de muziek, maar ik hoor jullie er weinig over. Hopenlijk zijn de ergste problemen opgelost met de camper, maar ik geloof dat ik de moed zou verliezen en snel dat ding zou inruilen voor een met minder ellende. Daarom wens ik jullie een probleemloze tocht verder toe en ik geniet van de foto´s !! Groetjes en veel plezier !! Marga (en Joop natuurlijk)

• 28 Maart 2011 - 11:59

Nathalie:

Thanks. Interesting report and pictures of New Orleans. As you would guess, I'm more interested in these than details of coach mechanics, but with the coach I wish you much better luck in the future. Yes, what about the music? Did you hear any Zydeco, Cajun, or Jazz?

Safe and Happy Travels,
    Nathalie

• 28 Maart 2011 - 15:28

Hanny:

hallo luitjes, het is al lang geleden dat we persoonlijk iets van elkaar gehoord hebben. jullie gaat het goed en volg jullie nog op de voet. ik lees veel van je verhalen Harrie..
    groetjes ook van marcel

• 29 Maart 2011 - 14:26

Jose Megens:

Hallo Harry en Carmelitta,

weer bedankt voor jullie update! maar wat een triest gezicht, al die verlaten huizen... ik wil niet weten hoe het er in Japan na 5,5 jaar uitziet!
    Hopelijk blijft jullie motorhome nu probleemloos rijden en nog heel veel plezier!
    Hier op Bonaire schijnt nog immer de zon. Ze zijn inmiddels met de bouw begonnen van de nieuwe Albert Heyn, die schijnt in augustus af te moeten zijn, kan niet wachten! hopelijk gaat de aanvoer van levensmiddelen soepeltjes!
    De verkiezingen zijn weer achter de rug, schijnt nu iets van rood/wit/blauw te zijn uitgekomen...
    Dikke knuffel voor Bjoetie!!

en jullie ook veel sterkte gewenst op de 21e mei! we zullen het nodig hebben!
    Groetjes,
    Jose